Näin syntyi Asteroid

 
 

Maksimaalinen bisnesimpakti, ideoiden törmäytys vai rakkaudesta tähtitieteeseen? Meiltä usein kysytään, mistä tulee nimi Asteroid. Tässä artikkelissa kurkistamme ajassa pari vuotta taaksepäin ja selvitämme, miten syntyi omintakeinen digitaalisen avaruuden kiitäjä.

Elettiin lokakuuta 2021, kun pitkään kytenyt idea yrityksestä ja sen filosofiasta alkoi lopullisesti löytää muotoaan: näkemyksellinen teknologiakumppani ja digitaalisen maailman rakentaja, joka haluaa edistää reilumpaa työelämää omannäköisellä tavallaan. Kun myös kaikki keskeiset palaset ensimmäisistä asiakkaista oikeisiin kumppaneihin olivat löytyneet, niin perustajakaksikon, Mika Tuoman ja Eero Kurkelan, tahto kääriä hihat oli kova.

Tiellä tähtiin oli kuitenkin vielä pieni, mutta perustavanlaatuinen hidaste. Uskottava yritys tarvitsee nimen – ja mielellään sellaisen, joka kuvastaa kantajaansa.

“Saimme Eeron kanssa hauskan opetuksen nimen tärkeydestä, kun kävimme noihin samoihin aikoihin ensimmäisiä rekrykeskusteluita erään mahdollisen työntekijän kanssa. Hän oli vaikuttunut ajatuksistamme yrityksen suhteen, mutta veisteli – osittain huumorillakin –, ettei voi sitoutua nimeä vailla olevaan yritykseen, kun ei tiedä kehtaako myöhemmin sanoa työskentelevänsä sen ja sen nimisessä firmassa”, Mika sanoo.  

Rekrykandi päätyi lopulta toisaalle töihin ja Mika ja Eero jäivät työstämään yrityksen puuttuvaa palasta yhdessä ensimmäisten asteroidilaisten Antti Ahdin ja Iikka Winterin kanssa. 

“Meillä oli nimipohdinnalle omistettu Signal-ryhmä, jonne heittelimme ideoita. Johtotähtenä oli tavoittaa nimellämme jotain iskevää, mieleen jäävää ja mielikuvitusta inspiroivaa. Pohdittiin muun muassa pitäisikö nimen kuvata mitä olemme tai teemme, vai olisiko abstrakti nimi sittenkin hyvä. Tai pitäisikö olla kenties jokin tietty teema, josta nimeä ammentaa”, Mika muistelee.

Intohimoinen asenne ansaitsee vertaisensa nimen

Mikan ja Eeron visio Asteroidille – tai tuolloin vielä nimeämättömälle yritykselle – oli heti suunnittelupöydältä lähtien selkeä: rakennetaan yhdessä työntekijöiden kanssa alan paras työpaikka ja luodaan kokeneille konsulteille palkitseva ja innostava työympäristö. Kun tiivis joukkue modernia ohjelmistokehitystä ja asiakkaidemme monitahoisia tarpeita sekä konsultin roolin ymmärtäviä ihmisiä puhaltaa yhteen hiileen, mahdollistetaan ensiluokkaisen asiakaskokemuksen syntyminen. 

”Koska intohimo ja vaatimustaso oman yrityksen jokaista ulottuvuutta kohtaan oli korkealla, niin myös omannäköisen ja toimintaamme kuvaavan nimen eteen oltiin valmiita vuodattamaan hikipisaroita”, Mika muistelee. 

Viestien kimpoillessa viikkotolkulla Signalin nimiryhmässä rivien välistä alkoi kuitenkin paistamaan jo pieni epäusko. 

”Kieltämättä jossain kohden mietin, että mistä ihmeestä löydämme visiotamme ja toimintaamme kuvastavan nimen. Tehtävää ei helpottanut se, että kun toimimme globaalissa ympäristössä, niin monet hyvät ehdotukset osoittautuivatkin jo varatuiksi”, Mika sanoo.

Avaruusteema tuli keskusteluihin lopulta Mikan henkilökohtaisista kiinnostuksen kohteista.

”Pyörittelimme yhdessä teemaan liittyvää termistöä, taivaankappaleita ja niiden kiertoratoja ja pohdimme, saisiko näistä ammennettua jotain, mikä kuvastaa tapaamme toimia. Sieltä se sitten lopulta löytyi.”

Kunnian Asteroidin löytämisestä Mika antaa toiselle perustajalle Eerolle. Kun sopiva domain oli vielä vapaana, niin asia oli selvä: 18.11.2021 PRH:n papereihin lähetettiin yrityksen perustamispaperit Asteroid Crew Oy:lle.

Asteroidissa saattaa joidenkin mielestä olla iskevyyttä vähän liiaksikin, mutta meidän mielestä se ei kuulostanut uhkaavalta, vaan pikemminkin tulevaisuuden mahdollisuuksiin tähyävältä ja sopivalla tavalla mystiseltä. Avaruudessa, digitaalisessa maailmassa, ohjelmistokehityksessä, uusien ongelmien ratkaisuissa ja meidän tavassa toimia on monia yhtymäkohtia, jotka Asteroid onnistuneesti kokoaa. Iloksemme nimemme on herättänyt kuulijoilla mielikuvia muun muassa ketteryydestä ja nopeudesta yhdistettynä vakauteen.”

Nimestä brändi

Luomisen huuma ei loppunut nimeen. Jotta Asteroid saataisiin lähetettyä ohjelmistokehityksen kiertoradalle, niin nimi tarvitsi kyydittäjäkseen logon ja visuaalisen ilmeen. 

“Asteroid-tunnuksen mesh-muodon suunnitteli pelialalla visuaalisena johtajana toimiva ystäväni Samuli Snellman. Logossa on sopivalla tavalla dynaaminen, jykevä premium-henki mutta kuitenkin kepeyttä ja ketteryyttä, mikä kuvastaa meitä sopivalla tavalla”, Mika sanoo. 

Asteroid-brändin lanseerauksen jälkeen vastaanotto on ollut hyvä, niin yrityksen toimintaa kuin nimeä myöden.

”Alkuvaiheen rekrykandidaattikin lähetti lanseerauksemme jälkeen viestiä: siistin nimen olette löytäneet, ei tuota tarvitse ainakaan hävetä.


Asteroidi: Asteroidit ovat Aurinkoa kiertäviä lohkaremaisia kappaleita, jotka koostuvat kivestä, metalleista ja mineraaleista. Asteroidit voidaan jakaa kolmeen kategoriaan – asteroidivyöhykkeellä Jupiterin lähellä kiertäviin, Maan lähelle tuleviin sekä troijalaisiin asteroideihin. 

Asteroid: Asteroid Crew Oy, tuttavallisemmin Asteroid, on tätä nykyä yli 20 henkilöä työllistävä ohjelmistokehityksen asiantuntijatalo ja asiakkaiden luotettu teknologiakumppani. Työntekijöillemme tarjoamme hyvinvoivan työyhteisön, alan parhaan palkitsemisen ja aidon mahdollisuuden vaikuttaa yrityksen päätöksentekoon tasavertaisina osakkaina. Yhdessä kokeneiden ja osaavien asiantuntijoidemme avulla tarjoamme asiakkaillemme ensiluokkaisen asiakaskokemuksen. Teemme läheistä yhteistyötä ekosysteemimme kesken, mikä avaa niin asiakkaillemme kuin työntekijöillemme uusia mahdollisuuksia.

Jutun kirjoittaja on Asteroidin yhteistyökumppani.

 
Previous
Previous

IT-alan murroksessa Asteroidilta nuoren historiansa paras tulos

Next
Next

Asteroid’s 2022 wrapped